Tee itse tyyppikilpi

Tunturista hukkui tyyppikilpi liian kovassa painepesurikäsittelyssä ja uusi pitäisi saada. Kuitenkaan en löytänyt samanlaista joka siinä alunperin oli vaan nettivaraosakauppojen myymissä Tunturi Super Sportin tyyppikilvissä on väärä välityssuhde mitä on merkattu rekisteriotteeseen. VMPK-foorumilta löysin ohjeen jonka mukaan tyyppikilpi olisi kohtuullisen yksinkertaista valmistaa ihan kotikonsteinkin. Pakkohan tuota oli kokeilla.

Eli siis näin se menee:

Tarvikkeet:

-Tulostamiseen tarkoitettua valokuvapaperia.
-Lasertulostin. Mustesuihkulla ei pelitä!
-Silitysrauta. Tehokkaampi = parempi.
-Kilpimateriaalia

Lisäksi tuollaisia perustarvikkeita kuten saippuaa, vettä, sakset, teippiä, teräsvillaa...

Ensin piirretään tyyppikilpi jossain näpsäkässä vektorigrafiikkaohjelmassa (Vaikka ilmaisella Inkscapella) ja käännetään se peilikuvaksi. Kuvassa on esimerkkikilpi eikä missään mopossa oikeasti ole tuollaista. Esimerkkinä toimi kumminkin Tunturi Super Sportin tyyppikilpi


Kuva tulostetaan oikean kokoisena valokuvapaperille ja leikataan irti paperista. Paperinpala teipataan kilpimateriaaliin kuvapuoli alaspäin ja silitetään siihen kiinni. Lopuksi teipit poistetaan ja paperi liotetaan pois saippuavedessä.

Siinä siis yksinkertaisuudessaan. Jotain vinkkejä/huomioita voisin kumminkin tähän laittaa mitä opin tuossa harjoitellessani.

1. Valokuvapaperi: Kiiltävää. (glossy tai gloss merkintä) Veikkaisin että mitä kiiltävämpi, (tai huonompilaatuisempi?) sitä paremmin kuva irtoaa paperista ja siirtyy kilpimateriaaliin. Minulla oli käytössä mustesuihkutulostukseen tarkoitettua paperia.

2. Silitysrauta: Täydet tehot! Itsellä oli käytössä 1800W rauta eikä potku meinannut riittää. Jotta kuva tarttuisi kilpimateriaaliin kunnolla niin kannattaa painaa KOVAA. Kiinnittymistä voi yrittää tehostaa lisäksi silittämällä jonkun kovan pinnan päällä. Minulla oli ihan raudankappale siinä alla.

3. Kilpimateriaali: Kokeilin kahteen erilaiseen alumiiniin, kaljatölkkin ja hiuslakkapurkkiin. Kaljatölkin seinämä on vähän turhan ohutta tyyppikilveksi mutta siihen tuntui tarttuvan kuva paremmin. Arvelisin sen johtuvan siitä että ohut materiaali kuumenee paremmin. Hiuslakkapurkin seinämä olisi juuri sopivan vahvuista mutta kiinnittyminen oli heikompaa. Parempia tuloksia sain kun silitin molemmilta puolilta, ensin "takapuolelta" eli vastakkaiselta puolelta, jonne paperi oli teipattu.

4. Liotus: Saippua ja kuuma vesi helpottaa liotusta. Tässä kohdassa ei tarvitse juurikaan varoa vaan voi hinkata sormin ihan reilusti. Jos kuva on tarttunut, se tosiaan pysyy kiinni! Jos kuva taas ei ole tarttunut, se lähtee varmasti irti vaikka kuinka varoisi.

5. Viimeistely: Kun kuva on hyvin tarttunut alumiiniin, se todellakin on kovassa. Ei lähde kynnellä raapsimalla irti. Viimeiset paperinjäänteet voi poistaa vaikka teräsvillalla tai hiomatahnalla. Ihan kaikkea jälki ei kumminkaan kestä eli tässä kannattaa vähän tarkkailla tilannetta.

Harjoittelin tätä hommaa vajaan kymmenen kertaa eikä yhdestäkään kilvestä tullut täydellistä eli jossain mättää vielä. Jotkut kuvat kiinnittyivät tyydyttävästi, eli kilven kehtaisi jo mopoon kiinni laittaa enkä usko että siitä olisi katsastusmiehelläkään mitään sanottavaa. Eiköhän noita ole katsastuksesta mennyt läpi pahempikuntoisillakin tyyppikilvillä. :)

Tässä vielä kolme tyyppikilpeä jotka tänään tein. Kaksi ensimmäistä on tehty kaljatölkistä ja viimeinen hiuslakkapurkista. Kaljatölkkikilpiä on vähän väännelty ja käännelty joten näyttävät aika ruttuisilta tuossa :/ Kaikista on väriä tipahtanut joistain kohdista mutta kaikki ovat kumminkin paremmassa kunnossa, missä Super Sportini alkuperäinen oli. Tuo viimeinen varmasti kelpaisi jo katsastuksessakin.




Harjoitukset jatkuu... :)

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Annatko tarkempia ohjeita tuon silitysrauta hommelin toteuttamiseen?

Anonyymi kirjoitti...

Terve, olisiko mahdollista saada tuo inkscape-tiedosto?