Tee itse tyyppikilpi (Osa 2.)

Taas pari tuntia tyyppikilpien parissa. Eilen sain VMPK -foorumilla kuvan oikeasta -85 vuosimallin Superin tyyppikilvestä. Piirtelin siitä sitten kopion. Noin suunnilleen samanlainen, kauttaviivat, yhtäsuuruusmerkki ja viivat on vähän erilaiset mutta mitäs noista:


Tämän tulostin valokuvapaperille ja eiku väkertämään taas.

Lämmön puute oli tosiaan tuossa kiinnittymisessä eilen se pahin ongelma. Kokeilin nyt lämmittää kilpeä molemmilta puolilta yhtä aikaa eli hellan levyn päällä painaen lisäksi päältä silitysraudalla. Ensimmäisen version tietenkin poltin täysin. Liian kuumalla väriaine palaa pois eikä alumiiniin jää kuin himmeä haamukuva. Pienentämällä hellan lämmön nelosesta ykköseen, pääsin jo lähemmäksi:


Oikeastaan tosi lähelle. Säästin tämänkin version jos en olisi onnistunut enää paremmin. Tuossa versiossa kumminkin oli taas vähän liian vähän lämpöä, tai lämmitin liian vähän aikaa.

Sopiva lämpötila ja lämmitysaika löytyi kumminkin vihdoin: Hella kakkoselle ja silitysraudalla päältä lämmitystä puolisen minuuttia kovaa painaen ja hieroen. Tadaa!:


Tämän luokittelisin "hyväksi". Skanneri ei tietenkään osaa näyttää tuota kiiltoa joten kerrotaan tässä että tuosta naarmuisen näköisestä taustasta näkee jopa peilikuvansa.

Tämä tulee Super Sporttiin kiinni. Jess!

Tästä tekniikasta voi olla tulevaisuudessakin hyötyä jos vaikka johonkin vehkeeseen ei yksinkertaisesti löydy mistään tyyppikilpeä. Samalla menetelmällä voi tehdä myös värillisiä tyyppikilpiä eikä alumiini varmaan ole ainoa materiaali johon kuva tarttuu. Esimerkiksi messinkiin tai kupariin voisi kokeilla joskus jos ei parempaa tekemistä keksi. Kai sitä pitää joskus opetella tyyppikilpien syövyttämistekniikatkin. :)

Ei kommentteja: